Katedra skupia naukowców zainteresowanych badaniem różnych aspektów komunikacji międzyludzkiej. Badania nad komunikacją są szybko rozwijającą się dziedziną wiedzy, w dużej mierze interdyscyplinarną. Nadrzędną wytyczną wszystkich badań i projektów naukowych prowadzonych w obrębie Katedry jest więc wzbogacanie wiedzy o komunikacji interpersonalnej, w szczególności wiedzy na temat tego, jak współcześni Polacy rozmawiają, jakie mają językowe i kulturowe nawyki, rytuały i style komunikacyjne. Wszystkie projektowane badania mają też na uwadze cel praktyczny: zastosowanie tej wiedzy dla poprawy jakości i skuteczności międzyludzkich kontaktów.
ZAKRES BADAŃ:
· pragmalingwistyczne i kognitywne analizy sytuacji komunikacyjnych;
· antropologiczne i etnolingwistyczne analizy rytuałów komunikacyjnych;
· identyfikacja repertuaru środków perswazyjnych, technik argumentacyjnych i strategii retorycznych najczęściej stosowanych przez Polaków oraz ocena ich skuteczności;
· analityczne badania funkcji i intencji działań mownych oraz zachowań komunikacyjnych;
· badania nad konceptualizacją, schematycznością i stereotypowością utrwalonymi w działaniach mownych, a językowym obrazem świata;
· tworzenie bazy materiałowej zachowań niewerbalnych;
· dominujące nurty badawcze w refleksji teoretycznej nad zjawiskiem komunikacji: strukturalistyczne, semiotyczne, socjologiczno-psychologiczne, kulturowe, fenomenologiczne, cybernetyczne, kognitywne, pragmalingwistyczne itd.;
· opis dorobku polskich i obcych teoretyków języka i badaczy komunikacji;
· metodologia badań nad komunikacją werbalną i niewerbalną;
· badania dotyczące wpływu mediów na kształt komunikacji;
· stworzenie jednolitych i spójnych metod i narzędzi opisu sytuacji komunikacyjnych;
· wypracowanie interdyscyplinarnego modelu komunikacji międzyludzkiej;
· badanie relacji między komunikacją typu językowego a innymi kanałami, systemami i środkami przekazu;
· badania nad kognitywnymi modelami poznawczymi i procesami mentalnymi, wyrażającymi się w działaniach komunikacyjnych;
· poszukiwanie uniwersalnych i kulturowych schematów wyobrażeniowych i ich odbicia we wzorcach zachowań komunikacyjnych.