Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Pomiń baner

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Program badawczy Katedry Teorii Komunikacji

Katedra skupia naukowców zainteresowanych badaniem różnych aspektów komunikacji międzyludzkiej. Badania nad komunikacją są szybko rozwijającą się dziedziną wiedzy, w dużej mierze interdyscyplinarną. Nadrzędną wytyczną wszystkich badań i projektów naukowych prowadzonych w obrębie Katedry jest więc wzbogacanie wiedzy o komunikacji interpersonalnej, w szczególności wiedzy na temat tego, jak współcześni Polacy rozmawiają, jakie mają językowe i kulturowe nawyki, rytuały i style komunikacyjne. Wszystkie projektowane badania mają też na uwadze cel praktyczny: zastosowanie tej wiedzy dla poprawy jakości i skuteczności międzyludzkich kontaktów.

ZAKRES BADAŃ:

· pragmalingwistyczne i kognitywne analizy sytuacji komunikacyjnych;

· antropologiczne i etnolingwistyczne analizy rytuałów komunikacyjnych;

· identyfikacja repertuaru środków perswazyjnych, technik argumentacyjnych i strategii retorycznych najczęściej stosowanych przez Polaków oraz ocena ich skuteczności;

· analityczne badania funkcji i intencji działań mownych oraz zachowań komunikacyjnych;

· badania nad konceptualizacją, schematycznością i stereotypowością utrwalonymi w działaniach mownych, a językowym obrazem świata;

· tworzenie bazy materiałowej zachowań niewerbalnych;

· dominujące nurty badawcze w refleksji teoretycznej nad zjawiskiem komunikacji: strukturalistyczne, semiotyczne, socjologiczno-psychologiczne, kulturowe, fenomenologiczne, cybernetyczne, kognitywne, pragmalingwistyczne itd.;

· opis dorobku polskich i obcych teoretyków języka i badaczy komunikacji;

· metodologia badań nad komunikacją werbalną i niewerbalną;

· badania dotyczące wpływu mediów na kształt komunikacji;

· stworzenie jednolitych i spójnych metod i narzędzi opisu sytuacji komunikacyjnych;

· wypracowanie interdyscyplinarnego modelu komunikacji międzyludzkiej;

· badanie relacji między komunikacją typu językowego a innymi kanałami, systemami i środkami przekazu;

· badania nad kognitywnymi modelami poznawczymi i procesami mentalnymi, wyrażającymi się w działaniach komunikacyjnych;

· poszukiwanie uniwersalnych i kulturowych schematów wyobrażeniowych i ich odbicia we wzorcach zachowań komunikacyjnych.